2.IV Dzień AUTYZMU

Zaświećmy się na niebiesko – 2 kwietnia: Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu

Autyzm – o tym zaburzeniu rozwojowym słyszał niemal każdy, ale mało kto potrafi powiedzieć, na czym tak naprawdę polega. W naszym społeczeństwie, w którym tak często rządzą stereotypy, dziecko z autyzmem jest zazwyczaj oceniane jako źle wychowane, niegrzeczne, wręcz rozwydrzone, a dorosły z autyzmem to dziwak lub „psychol”.

Autyzm jest szczególnym zaburzeniem, u podstaw którego leży nieprawidłowa praca mózgu. Osoby z autyzmem mają problemy z mówieniem, postrzeganiem świata, rozumieniem relacji społecznych. W odmienny sposób odbierają wrażenia zmysłowe. Trudno jest nam nawet wyobrazić sobie, że sól jest kwaśna, śnieg parzy, a delikatne głaskanie powoduje silny ból. Ale tak właśnie może wyglądać świat osoby z autyzmem. I nie jest to ani gorsze, ani lepsze postrzeganie świata; jest po prostu inne i zasługuje na nasze zrozumienie. 

Zaburzenie to dotyka coraz większej grupy ludzi. „W Europie żyje 5 milionów osób z autyzmem, dla których każda zmiana społecznej świadomości ma fundamentalne znaczenie. Osobom z autyzmem przysługuje szereg praw zgodnie z Kartą Praw Osób z Autyzmem przyjętą przez Parlament Europejski. Mimo tego, wiele osób z autyzmem nadal nie ma podstawowego dostępu do specjalistycznej diagnozy, terapii, edukacji, zatrudnienia i możliwości życia w społeczeństwie” – informuje Dyrektor Autism-Europe, Aurelie Baranger.

Stąd niezwykle ważne są wszelkie inicjatywy, które mają propagować wiedzę w kwestii autyzmu. Jedną z nich jest Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu, który obchodzony jest 2 kwietnia na całym świecie. Wtedy też będzie można włączyć się w akcję „Zaświeć się na niebiesko”, gdyż tego dnia symbolem solidarności z osobami z autyzmem będzie kolor niebieski.

Pracownia LOBUS z okacji 2.IV organizuje:
1. Spotkanie i warsztaty w Świetlicy Środowiskowej - Jak dziecko z autyzmem widzi świat - dla seniorów i dzieci ze świetlicy
2. Ulotki - co powinno niepokoić rodzica;
3. 5 kwietnia - 4 warsztaty integracyjne i wspólne tworzenie.
4. Artykuły w prasie lokalnej dotyczące autyzmu;
5. Portale internetowe regionalne - informacje o 2.IV
6. Bezpłatne konsultacje dla rodziców.

 

Oprac: Fundacja Sawanti  http://sawanti.pl/