ZABURZENIA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH
Ministerstwo Edukacji Narodowej obniżyło wiek szkolny do 6 lat I tak dziecko do osiągnięcia pełnoletniości będzie pobierać obowiązkową naukę w szkole. W ciągu tych 12 lat każde dziecko napotyka trudności związane z opanowywaniem materiału, ze swoimi emocjami, nie zawsze potrafi opanować swoje zachowanie...
Główne problemy szkolne to trudności w nauce (czytaniu, pisaniu, matematyce). Dziecko, mające nawet dobre możliwości intelektualne, nie jest w stanie opanować przewidzianego dla danego etapu edukacji poziomu umiejętności pisania, czytania lub dokonywania operacji matematycznych. Badania prowadzone w Polsce wskazują, że dysleksja rozwojowa występuje u około 15% populacji, z czego lżejsze przypadki stanowią 10 % , a poważniejsze ok. 4%. Oznacza to, że w każdej klasie można spotkać średnio troje dzieci z tym problemem, co najmniej jedno dziecko ma zaś specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, które wymagają diagnozy i terapii.(ZA Polskie Towarzystwo Dysleksji)
Przykładami zaburzeń umiejętności szkolnych są:
-
Zaburzenia czytania (dysleksja)
Objawy: Wolne tempo czytania
Znacznie ograniczone rozumienie odczytanego tekstu
Trudności w rozpoznawaniu słów
Mylenie słów podobnych -
Zaburzenia rozumowania matematycznego (dyskalkulia)
Objawy: Trudność w dokonywaniu operacji arytmetycznych na liczbach (dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie)
Trudność w opanowaniu tabliczki mnożenia
Trudność w rozpoznawaniu znaków matematycznych
Słabe rozumienie operacji matematycznych
Trudność w odwzorowywaniu cyfr -
Zaburzenia pisania (dysortografia, dysgrafia)
Objawy: Trudność w opanowaniu prawidłowej pisowni ortograficznej i interpunkcji
Nieumiejętność zastosowania reguł pisowni
Trudność w formułowaniu zdań i wypowiedzi pisemnych
Niestaranne, mało czytelne pismo
Terapia tych problemów powinna obejmować:
- zajęcia reedukacyjne dziecka
- terapię indywidualną dziecka
- ścisłą współpracę z rodzicami i nauczycielami dziecka.
Prawo oświatowe daje obecnie dzieciom z dysleksją możliwość częściowego przynajmniej zrównania szans edukacyjnych z pozostałymi uczniami. Opinia o dysleksji wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną zobowiązuje nauczycieli do dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia zgodnie z zawartymi w niej wskazaniami (m. in. nieobniżania ocen za błędy ortograficzne czy brzydki charakter pisma). Także w ocenie prac egzaminacyjnych na zakończenie szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych (matura i egzamin zawodowy) stosuje się specjalne kryteria. Maturzysta ze stwierdzoną głęboką dysgrafią może także wystąpić do z wnioskiem o możliwość pisania podczas egzaminu na komputerze lub maszynie. Szczegółowe informacje można znaleźć na stronach Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (www.cke.edu.pl)
Zapraszamy na diagnozę do naszej Pracowni. Nasze badania i opinie są uznawane przez placówki edukacyjne. Działamy jako Specjalistyczna Niepubliczna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna, posiadamy wpis w do ewidencji placówek niepublicznych Starostwa Powiatowego w Suchej Beskidzkiej.
Prowadzimy także terapię, realizujemy zalecenia innych poradni. Zapraszany do zapoznania się z naszą ofertą.